نقش مواد غذایی آنتی اکسیدان در سلامتی بدن

نقش آنتی اکسیدان ها در سلامتی

آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از امراض زیادی مصرف می شوند، از قبیل: سرطان، بیماری قلبی ، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، بیماری چشمی(آب مروارید) و ضعیف شدن ماهیچه ها. همچنین بر سلامتی پروستات اثر می گذارند و از تخریب سلول ها و DNA جلوگیری می کنند.

انواع آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها عبارتند از: ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) ، سلنیوم، روی و مس.

غذاهایی که دارای ویتامین C می باشند، عبارتند از:

مرکبات و آب آن ها، سبزیجات برگ سبز(اسفناج، فلفل سبز، بروکلی، مارچوبه، گل کلم ، ترب و شاهی)، فلفل قرمز و زرد، گوجه فرنگی و آب آن، آناناس، طالبی و انبه.

غذاهایی که دارای ویتامین E می باشند، عبارتند از:

روغن سبزیجات نظیر: روغن زیتون ، دانه سویا و ذرت، دانه ها، غلات، جوانه گندم، برنج قهوه ای، جو، سیب زمینی شیرین، لوبیا، نخود، عدس و سبزیجات برگ سبز.

غذاهایی که دارای بتا کاروتن ( که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود) می باشند، عبارتند از:  

هویج و آب آن، کدو حلوایی ، سیب زمینی شیرین، ماهی تن، طالبی، انبه، شلغم، چغندر، تخم مرغ ، لبنیات، پرتقال، بروکلی، بامیه، اسفناج، سیب زمینی شیرین، هویج، فلفل زرد و قرمز، توت فرنگی، زردآلو و ذرت.

غذاهایی که دارای سلنیوم می باشند، عبارتند از:

آجیل، جو، برنج قهوه ای، تخم مرغ، جوجه، لبنیات، سیر، پیاز، غذاهای دریایی ، ماهی تن، بیشتر سبزیجات، غلات و شیره قند.

غذاهایی که دارای روی می باشند، عبارتند از:

 گوشت گاو، تخم مرغ، غلات، آجیل، ماست، ماهی، جگر، قارچ، گردو، دانه آفتابگردان و سویا.

غذاهایی که دارای مس می باشند، عبارتند از:

جگر، کاکائو، گیلاس، قارچ، غلات، ژلاتین، سبزی های برگ سبز، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، نخود، لوبیا، میوه های تازه و لبنیات.

کنگر، لوبیا، دارچین، پونه، زنجبیل، چای سبز، قهوه و شکلات سیاه نیز دارای آنتی اکسیدان می باشند.

مقدار مورد نیاز

انستیتوی غذا و تغذیه، مقدار آنتی اکسیدان های لازم در روز را به ترتیب زیر بیان کرده است. لازم به ذکر است که این مقدار ها برای افراد 2 تا 70 سال در نظر گرفته شده است.

 

ویتامین  A 300 تا 900 میکروگرم ویتامین C 15 تا 90 میلی گرم ویتامین E 6 تا 15 میلی گرم سلنیوم  20 تا 55 میکروگرم

 

موسسه سلامتی توصیه کرده، برای اینکه سالم باشید باید روزانه 5 واحد میوه و سبزی استفاده کنید.

اعمال هر کدام از آنتی اکسیدان ها:

ویتامین E : کلسترول بد خون را پایین می آورد، از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند و سلامتی پوست، چشم، کبد و ... را باعث می شود. 

ویتامین C : کلسترول بد خون و تری گلیسیرید را پایین می آورد و کلسترول خوب را بالا می برد و از سرطان نیز جلوگیری می کند.

ویتامین  A: از سرطان حنجره، بیماری های قلبی و بیماری های چشمی جلوگیری می کند.

سلنیوم : در بهتر عمل کردن غده تیروئید نقش دارد.

روی : در سلامت پوست و مو و درست عمل کردن ویتامین A و درتولید مثل نقش بسزایی دارد.

مس : از کم خونی جلوگیری می کند و در سیستم اعصاب دخالت می کند و برای درست عمل کردن ویتامین C ضروری می باشد.

"بیایید خداوند را شکر کنیم که به ما همه نوع نعمتی برای سالم زندگی کردن داده است."

منبع : تبیان
/ 1 نظر / 21 بازدید
sara

بهترین و کاملترین سیستم آمارگیری برای وبلاگها و وبسایت های فارسی مشاهده کامل بازدیدکنندگان آنلاین بر روی نقشه آمار بازدیدهای روزانه بصورت کامل با جزئیات بی نظیر مشاهده ی پیج رنک گوگل و رتبه الکسا و ده ها امکانات بی نظیر دمو: http://www.mehrstat.com/namayesh_amar/2096 -------------- دیگر دوران وبگذر با اون آمار غیر واقعی و ناقص با قطعی های مکرر سرور به پایان رسید. http://www.mehrstat.com