تغذیه ی سالم دانش آموزان

 مصرف مواد غذایی مثل پفک ، چیپس ، انواع شکلات و .. امروزه در مدارس بسیار معمول است . در حالیکه این مواد نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رساند بلکه حاوی رنگها ، اسانس ها و روغن مضر هستند و با ایجاد سیری کاذب ، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند . علاوه بر اینها با داشتن چربی های مضر زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کند .

 

کارشناسان امر تغذیه برای راهنمایی مدیران و والدین دانش آموزان توصیه می کنند موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند :

 

1 -  والدین عزیز کمی راحت طلبی را کنار بگذارید و با کمی صرف وقت میان وعده مناسبی برای زمانی که کودکتان در مدرسه است ، ترتیب ببینید .


2 -  میان وعده غذایی باید براحتی قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان کوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرید . در این خصوص از سلیقه و میل کودک خود نیز جویا شوید .

 

3 -  یکی از نیم چاشت های بسیار مناسب گذاشتن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد . خرما دارای کلسیم ، منیزیوم ، فسفر ، آهن و ویتامین های E - B - A و مقداری هم ویتامین C است . به دلیل انرژی بخش بودن ، حمل راحت ، استفاده سریع ، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است .

 4 -  انجیر خشک هم از مواد مغذی است که معمولاً کودکان از خوردن آن استقبال می کنند . انجیر دارای کلسیم ،آهن ، فسفر ، پتاسیم ، پروتئین ،چربی ، قند و ویتامین های C - B - A است . انجیر نیز بدلیل سهولت در حمل و مصرف توصیه می شود .

 

5 -  گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین ، موز و گلابی) نیز توصیه می شود . به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا مواد قندی گذاشته اید مصرف سیب باعث پاک کردن مواد غذایی از دندان ها خواهد شد .

 

 

 

6 -  میوه های خشک نظیر برگه هلو ـ آلو ـ توت خشک ، کشمش ، نخودچی و مغز میوه ها مانند گردو ، فندوق ، بادام تهیه کنید و به تناوب مقدار کمی از آن را روزانه برای کودک خود بگذارید . این مواد خوراکی دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آن بین دو وعده غذای اصلی بسیار مفید است .کمبود آهن باعث احساس خستگی ، رنگ پریدگی ، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد .

 

 

7 -  یک لقمه آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته که براحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد همیشه در مدرسه به عنوان یک نیم چاشت لذیذ بوده و هست .

8 -  در صورتی که در بوفه مدارس به جای غذاهای ناسالم و کم ارزش مواد غذایی مفید نظیر انواع میوه عرضه شود ، عادات غذایی کودکان تا حد زیادی اصلاح می شود.  عادات غذایی دوستان و هم سن و سالان تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموزان دارد.

/ 0 نظر / 10 بازدید