بالاترین نعمت
سلامتی بالاترین نعمت است ، آن را به آسانی از دست ندهید. 
قالب وبلاگ
نويسندگان

تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی کودکان علاوه بر اینکه سلامت جسم آنها را تامین می کند بلکه به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس ها بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد . این انرژی هم از طریق  صبحانه که مهمترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که در زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شود بایستی تامین گردد.

 


 


 مصرف مواد غذایی مثل پفک ، چیپس ، انواع شکلات و .. امروزه در مدارس بسیار معمول است . در حالیکه این مواد نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رساند بلکه حاوی رنگها ، اسانس ها و روغن مضر هستند و با ایجاد سیری کاذب ، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند . علاوه بر اینها با داشتن چربی های مضر زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کند .

 

کارشناسان امر تغذیه برای راهنمایی مدیران و والدین دانش آموزان توصیه می کنند موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند :

 

1 -  والدین عزیز کمی راحت طلبی را کنار بگذارید و با کمی صرف وقت میان وعده مناسبی برای زمانی که کودکتان در مدرسه است ، ترتیب ببینید .


2 -  میان وعده غذایی باید براحتی قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان کوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرید . در این خصوص از سلیقه و میل کودک خود نیز جویا شوید .

 

3 -  یکی از نیم چاشت های بسیار مناسب گذاشتن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد . خرما دارای کلسیم ، منیزیوم ، فسفر ، آهن و ویتامین های E - B - A و مقداری هم ویتامین C است . به دلیل انرژی بخش بودن ، حمل راحت ، استفاده سریع ، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است .

 4 -  انجیر خشک هم از مواد مغذی است که معمولاً کودکان از خوردن آن استقبال می کنند . انجیر دارای کلسیم ،آهن ، فسفر ، پتاسیم ، پروتئین ،چربی ، قند و ویتامین های C - B - A است . انجیر نیز بدلیل سهولت در حمل و مصرف توصیه می شود .

 

5 -  گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین ، موز و گلابی) نیز توصیه می شود . به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا مواد قندی گذاشته اید مصرف سیب باعث پاک کردن مواد غذایی از دندان ها خواهد شد .

 

 

 

6 -  میوه های خشک نظیر برگه هلو ـ آلو ـ توت خشک ، کشمش ، نخودچی و مغز میوه ها مانند گردو ، فندوق ، بادام تهیه کنید و به تناوب مقدار کمی از آن را روزانه برای کودک خود بگذارید . این مواد خوراکی دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آن بین دو وعده غذای اصلی بسیار مفید است .کمبود آهن باعث احساس خستگی ، رنگ پریدگی ، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد .

 

 

7 -  یک لقمه آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته که براحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد همیشه در مدرسه به عنوان یک نیم چاشت لذیذ بوده و هست .

8 -  در صورتی که در بوفه مدارس به جای غذاهای ناسالم و کم ارزش مواد غذایی مفید نظیر انواع میوه عرضه شود ، عادات غذایی کودکان تا حد زیادی اصلاح می شود.  عادات غذایی دوستان و هم سن و سالان تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموزان دارد.

[ ۱۳٩٠/۱٢/۱ ] [ ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ ] [ زهرا احمدی فدافن ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آموزش و پرورش شهرستان کاشمر آموزشگاه ابتدایی مسلم ابن عقیل (ع)
صفحات دیگر
امکانات وب

نیت کنید و اشاره فرمایید

.

.


قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تماس با ما Online User